Voorbereidend werk

25 januari 2018 - Antwerpen, België

Beste lezer,

Over welgeteld zestien dagen stap ik op het vliegtuig naar Phuket. Ik begin de zenuwen nu eindelijk te voelen. Op sommige momenten is de enige vraag die door mijn hoofd gaat: "waar ben ik aan begonnen?", zeker als ik weer een rekening ontvang van de talloze dokters en apothekers waar ik langs moet om mijn verplichte vaccinaties op orde te brengen, om nog even een check-up te laten maken, om advies in te winnen over malariapillen, om een reisapotheek samen te stellen,...

Er komt veel meer kijken bij een lange reis dan ik had verwacht. Het idealistische droombeeld, waarbij ik simpelweg op een vliegtuig stap en vertrek, verdwijnt sneller en sneller naar de achtergrond en maakt plaats voor informatie over creditcards, verplichte reisverzekeringen, visumaanvragen, manieren om zo compact mogelijk een rugzak van 50 liter in te pakken, overwegingen over het al dan niet gebruiken van een flightbag, de lonely planet-reisgids en voorgekauwde backpackroutes, het feit dat apen hondsdolheid verspreiden, hoe groot de kans is op een scooterongeluk (en onder welke voorwaarden je in dat geval verzekerd bent), de afweging tussen de aanschaf van een e-reader en een tablet, de moeilijke keuze welke boeken ik mee neem en of mijn hoofdtelefoon ook een plaatsje verdient, hoeveel DEET mijn muggenmiddel dient te bevatten, etcetera etcetera.

Ze zeggen wel eens dat de voorbereiding de halve pret vormt. Ik ben groot tegenstander. Dat tien februari maar snel mag komen.