Kota Kinabalu

7 juni 2018 - Kota Kinabalu, Maleisië

Met de bus trotseer ik de 4(!) verschillende grensovergangen tussen Brunei en Kota Kinabalu, de hoofdstad van de Maleisische deelstaat Sabah. Dat betekent: 8 stempels in mijn paspoort. Exit Brunei, enter Sarawak, exit Sarawak, enter Brunei, exit Brunei, enter Sarawak, exit Sarawak, enter Sabah. De busrit verloopt verder best vlot en ik kom perfect op tijd aan in mijn hostel in Kota Kinabalu. Ik heb veel over deze hostel gehoord en het is inderdaad erg comfortabel vergeleken met sommige andere hostels.

Ik word rond een uur of 6 al wakker omdat ik naar de Kinabalu mountain wil gaan, de hoogste berg van Zuid-Oost Azie. (Daar kom ik pas achter op het moment dat ik de dag nadien postkaartjes koop waar het toevallig op staat vermeld.) Ik wil de berg vooral zien omdat heel veel toeristen hem beklimmen. Dat ga ik niet doen, want het duurt drie dagen en kost best veel geld, maar ik wil wel even zien waar het om te doen is. Probleempje: er rijden busjes, maar die vertrekken pas op het moment dat de bus vol is. En dat is nogal moeilijk om te voorspellen. Ik vertrek op goed geluk naar de bushalte en moet daar nog een uur wachten tot de bus eindelijk vertrekt. Na ongeveer anderhalf uur rijden komt Kinabalu mountain in zicht, en het is meteen duidelijk dat mijn rit de moeite waard was. Ik verwijt mezelf dat ik een motor had moeten nemen in plaats van de bus, maar toch is het genieten. Het is vooral erg opvallend dat er weer frisse lucht is! Na 3 en een halve maand Aziatische hitte is het heerlijk om berglucht in te ademen en wind te voelen. Ik eet eerst iets bij het restaurantje buiten het park en ga daarna op pad. Ik moet me even oriënteren voor ik kan vertrekken, maar als ik eenmaal op pad ben gaat het vlot! Het eerste pad dat ik doe is ongeveer drie kilometer en bestaat vooral uit klimmen en dalen op een dicht bebost junglepad. Vervolgens loop ik een kilometertje over verharde weg naar een prachtig uitzicht op de berg en de waterval. Daarna loop ik via een ander junglepad langs de rivier terug richting de ingang, waar ik een paar prachtige vogels en vlinders zie. Ik vind het zo lekker om door de jungle te dwalen en interessante dieren te zoeken, alleen is het niet het meest interessante boogmateriaal. Aan het eind van de dag is het even zoeken maar ik vind de minivan met bestuurder Harry terug. 'S avonds hang ik een beetje rond met mensen in de hostel en koop ik hoger vermelde postkaartjes in de super chique mall next door.

Vandaag heb ik mijn vliegticket naar Jakarta geboekt. Ik vlieg de elfde richting Indonesie, Vanavond neem ik een elf uur durende bus naar Semporna om vanaf daar twee dagen te gaan duiken in een van de meest prachtige duikbestemmingen van Azie. (Maar ik heb het idee dat ze dat overal zeggen.) Ik heb een leuk meisje gevonden die ook de bus neemt, Elly, en ik vind het jammer dat we weer afscheid moeten nemen morgen. Maar ja, zo is het leven van een reiziger nu eenmaal. Iedereen heeft zijn eigen plannen.

Ik hou jullie op de hoogte!

1. Joyce:
    12 juni 2018
    Wat een mooie verhalen weer Fa, ik ben benieuwd naar je verhalen in Indonesie,
    lfs Joyce